× Početna Vijesti Sport Kultura Crna kronika Politika Zanimljivosti

skola kis dvoriste

Načelnik općine Kiseljak podnosio je Ustavnom sudu FBIH za zaštitu prava na lokalnu samoupravu u vezi sa neprenošenjem nadležnosti nad osnovnim i srednjim obrazovanjem od strane Sabora Kantona Središnja Bosna na Općinu Kiseljak.

Naime, nakon što se ni Sabor ni Vlada nisu oglasili po Zahtjevu Općine Kiseljak, Ustavni sud će utvrditi je li povrijeđeno pravo općine Kiseljak.

Podsjećamo, Općinsko vijeće Kiseljak je Zaključkom od 03.svibnja 2019. godine zadužilo načelnika općine Kiseljak da podnese zahtjev Saboru i Vladi Kantona Središnja Bosna za preuzimanje mjerodavnosti iz oblati osnovnog i srednjeg obrazovanja sa Kantona Središnja Bosna na općinu Kiseljak.

Načelnik se Zahtjevom od 06.svibnja 2019. godine obratio Vladi i Saboru Kantona Središnja Bosna koji još nikad nisu odgovorili na isti.

 

 Popis stanovništva

Ustavnom sudu stoga su prilikom podnošenja Zahtjeva za ocjenom ustavnosti dostavljeni i podaci o popisima iz 2013. kao i 1991. godine iz kojih se vidi da većinsko stanovništvo općine Kiseljak nije po nacionalnoj strukturi većinsko u Kantonu Središnja Bosna kao cjelini.

Zašto je ovo važno? Prijenos nadležnosti tražen je na temelju poglavlja V, članak 2. točka 2. Ustava Federacije BiH koji kaže ''svaki kanton može delegirati svoje nadležnosti vezane za obrazovanje kulturu, turizam, lokalno poslovanje, dobrotvorne aktivnosti, radio i televiziju, a dužan je to učiniti prema općinama čije većinsko stanovništvo, po nacionalnoj strukturi nije stanovništvo koje čini nacionalnu većinu u kantonu kao cjelini''.

Dalje, poglavlje IV članak 23. Ustava Kantona središnja Bosna kaže da ''Na zahtjev općine, Kanton će na općinu delegirati svoje nadležnosti vezane za obrazovanje, kulturu, turizam, lokalno poslovanje, dobrotvorne aktivnosti i radioteleviziju.Kanton je dužan to učiniti prema općinama čije većinsko stanovništvo, po nacionalnoj strukturi, nije stanovništvo koje čini nacionalnu većinu Kantona kao cjeline".

 Nije prvi put

Zbog svega naprijed navedenog, a podsjećajući na presudu Ustavnog suda FBiH br U-8/08 od 04.12.2008. godine, iz Općine Kiseljak su uvjereni kako će nakon provedenog postupka , Ustavni sud utvrditi da je povrijeđeno pravo Općine Kiseljak na lokalnu samoupravu sukladno sa Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, Ustavom Kantona Središnja Bosna i s Europskom poveljom o lokalnoj samoupravi, Zakonom o načelima lokalne samouprave FBiH te da će odrediti rok od tri mjeseca za donošenje Zakona o prijenosu nadležnosti u oblasti obrazovanja na općinu Kiseljak, do kada se Zakon o osnovnom obrazovanju KSB i Zakon o srednjem obrazovanju KSB mogu primjenjivati na općinu Kiseljak.

Podsjećamo, ovo nije prvi put da Općina Kiseljak reagira kada je u pitanju obrazovanje. Općinsko vijeće Kiseljak je i 2011. godine na 22. Sjednici donijelo Odluku o podnošenju zahtjeva za preuzimanje mjerodavnosti iz oblasti osnovnog i srednjeg obrazovanja sa Kantona Središnja Bosna na općinu a Načelnik podnio zahtjev Saboru i Vladi Kantona Središnja Bosna. Odgovora nije bilo ni tada a razlozi su bili drugačije prirode.

Ovoga puta, riječ je o brojnim zamjerkama Ministarstvu s kojima su se osim općinskog rukovodstva, nakon široke javne rasprave, uglavnom složila i rukovodstva škola te većinom glasova i Općinskog vijeće. 2011. godine pak, Vijeće je reagiralo na lošu obrazovnu politiku tadašnje Vlade no s zahtjevom nije išlo do kraja.

 Zakonska regulativa

Da Općina Kiseljak ima poprilično dobre šanse potvrđuje i aktualna zakonska regulativa.
Članak 8. stavak 3. Zakona o načelima lokalne samouprave u FBiH kaže da je ''utvrđivanje politike predškolskog obrazovanja, unapređenje mreže ustanova, te upravljanje i financiranje javnih ustanova predškolskog obrazovanja;  osnivanje, upravljanje, financiranje i unapređenje ustanova osnovnog obrazovanja'' u nadležnosti jedinica lokalne samouprave.

Članak 58. pak istog zakona navodi da ''Federacija BiH i kantoni dužni su uskladiti svoje zakone sa ovim zakonom, te izvršiti prijenos poslova i nadležnosti, kao i odgovornosti dodijeljenih jedinicama lokalne samouprave ovim zakonom u roku od šest mjeseci od dana njegovog stupanja na snagu''.

Ostaje vidjeti hoće li doći do konkretnije uspostave komunikacije na razini Ministarstvo-Općina Kiseljak ili će ovo biti jedan od većih presedana kada je u pitanju lokalna politika.

artinfo.ba

 

NATJEČAJI RADAR OSMRTNICE MARKETING POŠALJITE VIJEST

skola kis dvoriste

Načelnik općine Kiseljak podnosio je Ustavnom sudu FBIH za zaštitu prava na lokalnu samoupravu u vezi sa neprenošenjem nadležnosti nad osnovnim i srednjim obrazovanjem od strane Sabora Kantona Središnja Bosna na Općinu Kiseljak.

Naime, nakon što se ni Sabor ni Vlada nisu oglasili po Zahtjevu Općine Kiseljak, Ustavni sud će utvrditi je li povrijeđeno pravo općine Kiseljak.

Podsjećamo, Općinsko vijeće Kiseljak je Zaključkom od 03.svibnja 2019. godine zadužilo načelnika općine Kiseljak da podnese zahtjev Saboru i Vladi Kantona Središnja Bosna za preuzimanje mjerodavnosti iz oblati osnovnog i srednjeg obrazovanja sa Kantona Središnja Bosna na općinu Kiseljak.

Načelnik se Zahtjevom od 06.svibnja 2019. godine obratio Vladi i Saboru Kantona Središnja Bosna koji još nikad nisu odgovorili na isti.

 

 Popis stanovništva

Ustavnom sudu stoga su prilikom podnošenja Zahtjeva za ocjenom ustavnosti dostavljeni i podaci o popisima iz 2013. kao i 1991. godine iz kojih se vidi da većinsko stanovništvo općine Kiseljak nije po nacionalnoj strukturi većinsko u Kantonu Središnja Bosna kao cjelini.

Zašto je ovo važno? Prijenos nadležnosti tražen je na temelju poglavlja V, članak 2. točka 2. Ustava Federacije BiH koji kaže ''svaki kanton može delegirati svoje nadležnosti vezane za obrazovanje kulturu, turizam, lokalno poslovanje, dobrotvorne aktivnosti, radio i televiziju, a dužan je to učiniti prema općinama čije većinsko stanovništvo, po nacionalnoj strukturi nije stanovništvo koje čini nacionalnu većinu u kantonu kao cjelini''.

Dalje, poglavlje IV članak 23. Ustava Kantona središnja Bosna kaže da ''Na zahtjev općine, Kanton će na općinu delegirati svoje nadležnosti vezane za obrazovanje, kulturu, turizam, lokalno poslovanje, dobrotvorne aktivnosti i radioteleviziju.Kanton je dužan to učiniti prema općinama čije većinsko stanovništvo, po nacionalnoj strukturi, nije stanovništvo koje čini nacionalnu većinu Kantona kao cjeline".

 Nije prvi put

Zbog svega naprijed navedenog, a podsjećajući na presudu Ustavnog suda FBiH br U-8/08 od 04.12.2008. godine, iz Općine Kiseljak su uvjereni kako će nakon provedenog postupka , Ustavni sud utvrditi da je povrijeđeno pravo Općine Kiseljak na lokalnu samoupravu sukladno sa Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, Ustavom Kantona Središnja Bosna i s Europskom poveljom o lokalnoj samoupravi, Zakonom o načelima lokalne samouprave FBiH te da će odrediti rok od tri mjeseca za donošenje Zakona o prijenosu nadležnosti u oblasti obrazovanja na općinu Kiseljak, do kada se Zakon o osnovnom obrazovanju KSB i Zakon o srednjem obrazovanju KSB mogu primjenjivati na općinu Kiseljak.

Podsjećamo, ovo nije prvi put da Općina Kiseljak reagira kada je u pitanju obrazovanje. Općinsko vijeće Kiseljak je i 2011. godine na 22. Sjednici donijelo Odluku o podnošenju zahtjeva za preuzimanje mjerodavnosti iz oblasti osnovnog i srednjeg obrazovanja sa Kantona Središnja Bosna na općinu a Načelnik podnio zahtjev Saboru i Vladi Kantona Središnja Bosna. Odgovora nije bilo ni tada a razlozi su bili drugačije prirode.

Ovoga puta, riječ je o brojnim zamjerkama Ministarstvu s kojima su se osim općinskog rukovodstva, nakon široke javne rasprave, uglavnom složila i rukovodstva škola te većinom glasova i Općinskog vijeće. 2011. godine pak, Vijeće je reagiralo na lošu obrazovnu politiku tadašnje Vlade no s zahtjevom nije išlo do kraja.

 Zakonska regulativa

Da Općina Kiseljak ima poprilično dobre šanse potvrđuje i aktualna zakonska regulativa.
Članak 8. stavak 3. Zakona o načelima lokalne samouprave u FBiH kaže da je ''utvrđivanje politike predškolskog obrazovanja, unapređenje mreže ustanova, te upravljanje i financiranje javnih ustanova predškolskog obrazovanja;  osnivanje, upravljanje, financiranje i unapređenje ustanova osnovnog obrazovanja'' u nadležnosti jedinica lokalne samouprave.

Članak 58. pak istog zakona navodi da ''Federacija BiH i kantoni dužni su uskladiti svoje zakone sa ovim zakonom, te izvršiti prijenos poslova i nadležnosti, kao i odgovornosti dodijeljenih jedinicama lokalne samouprave ovim zakonom u roku od šest mjeseci od dana njegovog stupanja na snagu''.

Ostaje vidjeti hoće li doći do konkretnije uspostave komunikacije na razini Ministarstvo-Općina Kiseljak ili će ovo biti jedan od većih presedana kada je u pitanju lokalna politika.

artinfo.ba

 

REDAKCIJA PORTALA

artinfo.portal@gmail.com

Marketing

marketing@artinfo.ba

Copyright 2007-2023 ART Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.

Uvjeti korištenja Pravila privatnosti Kolačići Impressum

Pravila o kolačićima

Ova stranica koristi samo nužne kolačiće kako bi Vam omogućili bolje i ugodnije surfanje. Korištenjem web stranice slažete se sa uvjetima korištenja kolačića.