Nakon nedavnog prosvjeda u Sarajevu, u okviru kojeg je održana prosvjedna vožnja kao vid upozorenja, predstavnici konzorcija "Logistika BiH" sada razmatraju znatno radikalnije korake, blokadu BiH. Kako je istaknuo Velibor Peulić, glavni koordinator Logistike BiH, vozači su se u proteklom razdoblju suzdržavali od snažnijih reakcija, dajući institucijama tri mjeseca da ponude konkretna rješenja. - Nismo željeli pokazivati snagu iako smo mogli izvesti i tri puta više kamiona – dakle, i do 1500 vozila - rekao je Peulić za RTRS, naglasivši da konzorcij više neće prihvaćati prazna obećanja, već isključivo mjerljive rezultate,prenosi Večernji list.
Problem eskalirao
Konzorcij, koji okuplja prijevoznike iz cijele zemlje, upozorio je da će u slučaju izostanka konkretnih rješenja u povodu problema s kojima se susreću u državama EU-a, pristupiti potpunoj blokadi Bosne i Hercegovine.
Prema njihovim navodima, vozači iz BiH izloženi su svakodnevnim pritiscima, ponižavanju, pa čak i uhićenjima, a tretman koji dobivaju uspoređuju s onim prema teroristima. Problemi su osobito eskalirali nakon što su europske institucije pooštrile regulative koje se odnose na radne dozvole i boravak, uz dodatne komplikacije izazvane procesom digitalizacije, što je, prema mišljenju domaćih gospodarstvenika, znatno otežalo poslovanje i radnu mobilnost u inozemstvu. Kao glavni zahtjev prijevoznici ističu potrebu za izmjenom važećeg pravilnika koji regulira međunarodni promet. Očekuju od ministra prometa i veza Edina Forte da poduzme odlučne korake k reformi sektora.
- Nećemo više upozoravati ni educirati bilo koga. Ako ne bude konkretne reakcije, spremni smo paralizirati čitavu zemlju – u svakom gradu BiH imamo svoje klastere - upozorio je Peulić. Najavio je i niz idućih aktivnosti: 5. svibnja bit će održana konferencija za medije, a 9. svibnja sjednica Upravnog odbora Konzorcija na kojoj će, kako je rekao, biti donesena odluka o mogućnosti mobilizacije 6000 voznih jedinica. Peulić je podsjetio da su domaći prijevoznici investirali oko četiri milijarde eura u BiH, ali da se, unatoč tome, njihovi vozači svakodnevno suočavaju s represijom u državama članicama EU-a. - Mi nikome ne prijetimo, ali nećemo više ni šutjeti - zaključio je Peulić, dodajući da je upravo poglavlje o prometu jedino koje je BiH zatvorila u procesu europskih integracija.
Konzorcij je uputio otvoreno pismo javnosti, članovima prijevozničke zajednice i ministru Forti, u kojem podsjeća na njegova obećanja od 17. travnja. Ministar Forto je obećao da će četiri ključna zahtjeva bh. prijevoznika biti ispunjena, zbog čega je Logistika BiH odgodila primjenu tzv. francuskog modela i umjesto blokada organizirala prosvjednu vožnju ulicama Sarajeva. Predstavnici konzorcija posjetili su Ministarstvo prometa i veza BiH. - Na osnovi dosadašnjeg odgovora i odnosa prema našim zahtjevima, ministar Forto je samo kupovao vrijeme i nije imao namjeru bilo što mijenjati. Ministar Forto je samoinicijativno, bez ijedne konzultacije i bilo koje udruge, potpisao i objavio pravilnik o licencijama u kojem se pogoduje pojedincima na štetu proračuna Bosne i Hercegovine, u kojem prijevoznici i dalje ostaju marginalizirani, suprotno povelji kvalitete CEMT – navodi se, uz ostalo, u otvorenom pismu.
Otvoreno pismo
Uz objašnjenja da Forto nije uradio ništa ni po pitanju pravilnika o trošarinama ili zahtjeva koji se odnosi na oslobađanje od troškova izdavanja treće tablice, iz Konzorcija poručuju da ministra smatraju odgovornim za neispunjena obećanja, ali i odgovor prijevoznika koji će uslijediti. Odluke koje je, kako kažu, iznudio ministar Forto svojim ignoriranjem njihovih zahtjeva prijevoznici će donijeti 9. svibnja.
- Gospodine ministre, rokova više nema, mi 9. svibnja 2025. godine donosimo odluke koje ste vi prouzročili jer ste odbili reagirati i otkloniti ih. Očigledno da zastupate nečije druge interese, vi ne zastupate interese prijevoznika Bosne i Hercegovine. Tog 17. travnja unijeli ste nam dozu optimizma, ali lažnog. Shvatili smo da nastavljate raditi na štetu prijevoznika i nemamo više nikakvog strpljenja. Očigledno je da imate važnijeg posla, nemate vremena za prijevozničku industriju koja je uložila više od 4 milijarde eura, a zapošljavamo 47.000 građana - navodi se u pismu.
artinfo.ba