sjedenje nepravilno

 

Kako sada sjedite, dok čitate ovaj članak? Promotrite položaj vaše kralježnice, glave, nogu, ruku. Jeste li u ravnom, neutralnom položaju ili ste se opustili i "utonuli" u stolicu i naslonili se na stol? Kakva je stolica na kojoj sjedite, koji dio podlaktice vam dodiruje stol dok držite miš u ruci? Jesu li vam noge prekrižene ili pod pravim kutom u kukovima i koljenima?

U ovom tekstu dobit ćete ispravne smjernice kako prilagoditi prostor na kojem se dugo sjedi i time smanjiti negativne utjecaje na zdravlje, a najviše na kralježnicu.

Sa zdravstvenog stajališta
Iako se čini nevjerojatnim, sjedenje može biti zamorno, pa čak može i uzrokovati zdravstvene poteškoće, osobito u slučajevima neispravnog ili dugotrajnog sjedenja. Sjedeći poslovi zahtijevaju manje mišićnog napora, ali to ne znači da nisu opasni za zdravlje. Radnici koji provode većinu vremena na radu u sjedećem položaju izloženi su riziku od različitih nepoželjnih učinaka na zdravlje. Nelagoda, umor, napetost i slabost mišića, ukočenost zglobova, bolovi u vratu, leđima i križima, proširene vene, utrnulost, težina u nogama česte su smetnje među radnicima koji posao obavljaju sjedeći. Te smetnje mogu biti popraćene debljinom, šećernom bolešću i srčanim smetnjama.

S ekonomskog stajališta
Zdravstveni problemi mogu posljedično rezultirati bolovanjem, što predstavlja novčane gubitke za radnika, poslodavca i cijelo društvo. Umorni, demotivirani i nezadovoljni radnici nisu ni produktivni, ni učinkoviti, niti kreativni pri radu. Iz toga proizlaze najveći gubitci za poslodavca i za uspješnost poduzeća. Stoga je investiranje u ispravno sjedenje isplativo. Ustvari, neka od rješenja niti ne zahtijevaju značajne troškove, već mogu biti samo promjene u organizaciji rada.

Društveno stajalište

Stalni bolovi, česta glavobolja ili umor, izazivaju promjenu socijalnog ponašanja i narušavanje međuljudskih odnosa, kako na poslu tako i kod kuće. Radno opterećenje uslijed lošeg i dugotrajnog sjedenja stvara nezadovoljavajuće radne uvjete i okolnosti, uzrokuje subjektivne smetnje i smanjuje radnu učinkovitost, zbog čega se radnici na radnom mjestu ne osjećaju motivirano, dobro i zadovoljno.

 

Jeste li znali da postoji Europska zakonska regulativa koju je poslodavac dužan ispuniti u svrhu sigurnosti i zaštite zdravlja radnika kako bi se izbjegle opasnosti i rizici na radnom mjestu?

 

Problemi uslijed sjedenja na poslu najčešće se susreću u uredima, osobito pri radu s računalom. Većina intervencija za bolje ergonomski prilagođeno sjedenje provodi se upravo u uredima. Međutim, postoje zanimanja i poslovi na kojima je također prisutno dugotrajno sjedenje i na kojima je rješavanje tog problema složenije. Poslovi šivanja i na šivaćem stroju, poslovi izrade obuće, pakiranja proizvoda, montiranje i sklapanje proizvoda, upravljanje građevinskim i poljoprivrednim strojevima, poslovi laboratorijskih i stomatoloških tehničara, sviranje na instrumentima, precizni poslovi.

Pravilno sjedenje i uređenje radnog prostora kao prevencija bolestima kralježnice, bolova i nelagode

 

 

nepravilno-sjedenje.jpg

 

 

 

ERGONOMSKA NAČELA SJEDENJA
1. Podesite visinu sjedala i stola – ruke i noge moraju biti približno pod istim kutom, a to je kut od 90 stupnjeva. Stopala trebaju biti potpuno na podlozi.
2. Zauzeti cijelu površinu stolice – leđa cijelom dužinom trebaju biti naslonjena na stolici, a sjedenje se odvija na cijeloj stolici, tako da bedra budu poduprta. Lumbalno – sakralni dio leđa (slabine) trebaju biti također podržan, i to je individualno od osobe do osobe (nismo svi iste visine, pa tako nam i ne odgovara svaka stolica dok je ne podesimo po „svome“)
3. Uspravno sjedenje – kako bi izbjegli prekomjerno opterećenje na kralježnicu, veoma je važno da uspravno sjedite, ispravljenih ramena, podlaktica pod 90 stupnjeva, cijela stražnjica i dio bedara na stolici, leđa cijelom dužinom nagnuta na naslon za leđa. Ruke možete nasloniti na naslonjače za ruke ili bar šake, do zapešća na stol kako biste smanjili opterećenje na ramena.
4. SJEDITI DINAMIČKI!!! Što zapravo znači sjediti dinamički? U praksi bi to značilo konstantno mijenjanje položaja, istezanje, šetanje po uredu par koraka kako se ne bi ukočili mišići, prenošenje težine s jedne strane stražnjice na drugu. Možda se na prvi pogled to ne čini važnim korakom, ali zauzima veliku odgovornost u očuvanju vaše kralježnice i njezinu rasterećenju.

 

„Međukralježnički diskovi se hrane prilikom pomicanja, a nedostatak pomicanja dovodi do oštećenja!“

 

 

nepravilno.jpg

 

 

Sjedalo stolice mora omogućavati kut od 90° u laktovima, a za vrijeme sjedenja osoba mora imati noge u položaju kako u kojem je donji dio bedara rastere ne dodiruje stolicu jer se u toj zakoljenoj jami nalaze važni krvni sudovi čijim bi pritiskom bila ugrožena cirkulacija donjih ekstremiteta.Veličina sjedala treba biti dovoljna i adekvatna kako bi bile zadovoljene potrebe ljudi različitih dimenzija tijela.

 

 

nepr.jpg

 

 

neprav.jpg

 

artinfo.ba/ Nikolina J, dipl.fizioterapeut 

 

 

0
0
0
s2sdefault

artinfo2019-footer-logo.png

REDAKCIJA PORTALA

artinfo.portal@gmail.com

+387 (0) 62 349 560

marketing@artinfo.ba

POSTANITE DIO TIMA

Copyright 2007-2019 ART  Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.

designer17